Developerzy Google’a regularnie wdrażają aktualizacje mające na celu usprawnienie działania wyszukiwarek i coraz lepsze przystosowanie stron do nieustannie wzrastających wymagań użytkowników. Czerwiec 2021 r. okazał się w tym przypadku przełomowym momentem, ponieważ gigant z Mountain View postanowił zrobić przysłowiowy ukłon w stronę internautów, wymagając od właścicieli stron www optymalizacji swoich serwisów dodatkowo pod względem miar LCP, FID oraz CLS (czyli składowych Core Web Vitals). W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, czym są te wskaźniki, za co odpowiadają i jak wpływają na SEO. Miłej lektury!

Core Web Vitals – czym są miary LCP, FID oraz CLS?

Czym są miary LCP, FID oraz CLS?

Miary LCP (z ang. Layout Contentful Paint), FID (z ang. First Input Delay) oraz CLS (z ang. Cumulative Layout Shift) są składowymi jednej z najnowszych aktualizacji Google’a – Core Web Vitals mającej na celu poprawę wrażeń, jakich doświadczają potencjalni klienci podczas korzystania z serwisów internetowych (np. sklepy e-commerce lub strony usługowe). Wskaźniki Core Web Vitals dotyczą interaktywności. Poniżej przedstawiamy szczegóły:

LCP (Layout Contentful Paint)

LCP

Bada wydajność priorytetowych elementów witryny. Wynik tego wskaźnika zależy od czasu ładowania poszczególnych elementów tj.:

  • zdjęcia,

  • video,

  • grafiki.

LCP można poprawić, optymalizując JavaScript, poprawiając fonty oraz optymalizując kod CSS domeny.

FID (First Input Delay)

FID

Mierzy czas załadowania się funkcjonalności, którą użytkownik wybierze, jako pierwszą podczas interakcji z Twoją witryną. Zależy od kliknięć stuknięć oraz naciśnięć klawiszy przez internautów. Rekomendujemy go poprawić, minimalizując pracę głównego wątku, a także zmniejszając czas wykonywania JavaScript.

CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS

Weryfikuje wizualną stabilność Twojej strony www. O co dokładnie chodzi? Metryka ta sprawdza stopień przesunięcia układu domeny, porównując go do jej wersji po całkowitym załadowaniu. Aby poprawić CLS, należy zarezerwować konkretną przestrzeń serwerową przed wdrożeniem poszczególnych funkcjonalności, a dodatkowo za każdym dołączać rozmiary plików graficznych (np. za pomocą narzędzia Aspect Ratio Boxes). Jego wynik jest uzależniony od m.in.

  • niestandardowych przesunięć (np. tekstu lub obrazu);

  • niestandardowych wielkości czcionki;

  • niestandardowo zmieniających się funkcjonalności (np. widżety).

Czy wskaźniki Core Web Vitals wpływają na SEO?

Wskaźniki Core Web Vitals bezsprzecznie wpływają na pozycjonowanie. Są elementem składowym SXO (z ang. Search Experience Optimization), a co za tym idzie – mają znaczenie w kontekście SEO (z ang. Search Engine Optimization). Warto jednak zadać sobie kolejne pytanie, a mianowicie – w jakim stopniu wpływają na ranking stron w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page), czyli organicznych wynikach wyszukiwania?

W jakim stopniu miary Core Web Vitals wpływają na ranking stron w organicznych wynikach wyszukiwania?

Miary Core Web Vitals są ważne. Ich znaczenie w kontekście SEO można porównać bardziej do aktualizacji SSL wprowadzonej w lipcu 2018 r., niż do aktualizacji Google Penguin Update z 2012 r., która całkowicie zmieniła podejście agencji SEO do ogółu pozycjonowania, powodując drastyczne spadki w rankingu Google.

Zapamiętaj!

Wdrożenie miar Core Web Vitals nie spowoduje, że Twoja strona internetowa znacząco wzrośnie w SERP-ach. Ich brak również nie będzie szczególnie problematyczny pod kątem SEO, ponieważ dobrze wypozycjonowana strona raczej nie zmieni swojego miejsca w rankingu na skutek braku implementacji LCP, FID oraz CLS.

Działanie Core Web Vitals można zobrazować na przykładzie wdrożenia certyfikatu SSL w 2018 roku. Otóż pozycje firm, które zaimplementowały tzw. zieloną kłódkę bezpieczeństwa nie wzrosły szczególnie w SERP-ach, ponieważ SSL był (i jest) wyłącznie jednym z ponad 200 czynników rankingowych. Aktualnie również wdrożenie SSL-a nie wpływa w znaczącym stopniu na organiczne wyniki. Teoretycznie bez SSL-a można uzyskać TOP 10.

Z praktycznego punktu widzenia TOP 10 bez SSL-a nic nam nie da. Dlaczego? Ponieważ potencjalni klienci, którzy dokonują zakupów w sklepach internetowych lub serwisach usługowych, chcą bezpiecznie przeprowadzać transakcje – z gwarancją, że dane z ich kart kredytowych nie zostaną wykorzystane przez niepowołane osoby.

SSL

Core Web Vitals – czym są te wskaźniki, za co odpowiadają i jak wpływają na SEO? Podsumowanie

Reasumując, podobnie jak z aktualizacją SSL jest teraz z miarami Core Web Vitals – generalnie nie mają dużego wpływu na SEO, jednak użytkownicy mogą być sfrustrowani, wchodząc na stronę bez prawidłowo zaimplementowanych miar CWV. Wówczas witryna będzie wolniejsza i mniej interaktywna, co nie wpłynie pozytywnie na prawdopodobieństwo uzyskania konwersji zakupowej.