Skuteczne działania marketingowe wymagają dopracowanej strategii… i odpowiednich narzędzi analitycznych 😉 Zastanawiasz się, jak zacząć? Sprawdź zestawienie pięciu narzędzi, bez których nie wyobrażamy sobie prawidłowego funkcjonowania witryny internetowej.

Google Search Console

To jedno z bezpłatnych narzędzi, dzięki któremu możemy zweryfikować jakość ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Stworzone do monitoringu strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Daje możliwość uzyskania najważniejszych informacji związanych z obecnością w Google oraz pozycjonowaniem. Dzięki niemu dowiemy się przede wszystkim tego, czy strona jest zaindeksowana i jak przebiega ten proces, jaki jest nasz profil linków przychodzących, jakie frazy sprawiają, że strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania oraz to, na jakich pozycjach jest wyświetlana.
Aby móc pozyskiwać klientów z naturalnych wyników wyszukiwania, musimy pamiętać o wygenerowaniu mapy witryny oraz konfiguracji robots.txt.

Alternatywa: Semrush, SE Ranking

Google Search Console

Google Tag Manager

To zaawansowane narzędzie do zarządzania tagami śledzącymi zdarzenia na stronie i mierzenia niemalże każdej aktywności użytkownika. Dzięki zastosowaniu tego narzędzia możemy m.in. zbierać dane na temat odwiedzających naszą stronę. Warto je przesłać do Google Analytics w celu dokładnej analizy. Google Tag Manager pozwala nam także na wprowadzanie małych zmian na stronie bez pomocy programisty czy uruchamianie skryptów dodatkowych, jak np. chat.

Google Tag Manager

Google Analytics

Zaawansowane narzędzie służące do analizy statystyk ruchu i zachowania użytkownika na stronie internetowej. Podzielony jest na różne kategorie raportów:

  • Czas rzeczywisty — tutaj możemy sprawdzić bieżącą aktywność użytkowników, informacje o źródłach ich wizyt i jakie podstrony aktualnie przeglądają.

  • Odbiorcy — dzięki tym danym jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej o użytkownikach — gdzie są oraz z jakich urządzeń korzystają. Po zdefiniowaniu naszej listy odbiorców możemy zastosować ją w raportach i badać reakcje użytkowników na nasze działania.

  • Pozyskiwanie — dowiemy się o odsłonach naszej strony internetowej, liczbie nowych użytkowników oraz średnim czasie trwania sesji i współczynniku odrzuceń.

  • Zachowanie — tutaj dowiemy się, które strony odwiedzane są najczęściej i na których użytkownicy przebywają najdłużej.

  • Konwersje — stąd uzyskamy informacje m.in. o tym, jaki przychód generuje nasza strona internetowa. Możemy mierzyć nie tylko transakcje, ale także ilość wysłanych formularzy kontaktowych czy wykonanych połączeń telefonicznych.

Alternatywa: Facebook Pixel, Yandex Metrica

Google Analytics

Piksel Facebooka

To krótki kawałek kodu Javascript, który umieszczamy na stronie internetowej. Dzięki niemu możemy zbierać informacje o osobach odwiedzających naszą witrynę: sprawdzić jakie czynności na niej podejmują, jakie podstrony przeglądają, w jakim są wieku i z jakiego urządzenia korzystają. W przypadku sklepów internetowych warto skonfigurować odpowiednia zdarzenia — dzięki temu możemy mierzyć m.in. ile osób dodało produkt do koszyka, ile z nich dokonało zakupu a ile dodało jedynie informacje o metodach płatności. Te dane mogą posłużyć nam do działań remarketingowych — przykładowo możemy stworzyć reklamę, która będzie wyświetlała się jedynie użytkownikom, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie dokonali zakupu.

Alternatywa: Google Analytics, Yandex Metrica

Hotjar

Bardzo przydatne narzędzie w pracy projektanta UX oraz analityka. Dzięki Hotjar dowiemy się, co użytkownicy robią, przeglądając naszą witrynę m.in. na której sekcji skupiają swój wzrok, co i gdzie czytają. Wiedza ta pozwoli na lepsze zarządzanie stroną, dopasowanie jej do oczekiwań odbiorców i wskaże, gdzie pojawiają się błędy. Hotjar posiada wbudowane narzędzia analityczne jak:

  • Mapy cieplne — pokazują stronę tak, jak widzą ją użytkownicy, wraz z nałożonymi na nią markerami oznaczającymi podążanie myszki. Dzięki temu dowiemy się, czy klikali w element, który chcesz szczególnie wyróżnić.

  • Nagrania sesji użytkowników — pomogą wyłapać błędy i analizować najbardziej problematyczne elementy. Możemy filtrować filmy w zależności od tego, czy sesja obejmowała zakup, pomijać pauzy i przyspieszać nagrania.

  • Lejki konwersji i formularze — dzięki temu zobaczymy, w którym kroku użytkownik się gubi i rezygnuje, przez co tracimy Klienta.

Alternatywa: luckyorange.com, smartlook.com, Mouseflow

Hotjar