Aż 97% Polaków posiada swoją skrzynkę mailową i chętnie odbiera komunikaty reklamowe, które są spersonalizowane oraz interesujące. Należy jednak umiejętnie podejść do tematu e-mail marketingu – zgodnie z prawem oraz najnowszymi trendami dot. tworzenia treści mailingowych. Właśnie to omówimy w dzisiejszym artykule. Miłej lektury!

Jak stworzyć dobry e-mail marketing?

Kwestie RODO – co warto wdrożyć i jakie są zakazy w kontekście odbiorców mailingu?

Według RODO możemy wysyłać informacje handlowe wyłącznie na adresy korporacyjne powiązane z daną firmą (np. marketing@firma.pl, studio@firma.pl, kontakt@firma.pl). Bez ówczesnej zgody zakazane jest wysyłanie maili o charakterze marketingowym na adresy powiązane z konkretnymi osobami (np. pracownikami – adam_kowalski@firma.pl).

Co powinien zawierać mailing od strony prawnej?

Wszelkie te kwestie zostały opisane w 3 głównych ustawach:

  • ustawa o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2015 r., poz. 2135) – obejmuje wszelkie zasady przetwarzania i obrotu danymi osobowymi (razem z najważniejszymi definicjami);

  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (DZ. U. 2013 r., poz. 1422) – określa sprawy związane z tzw. niezamówioną informacją handlową oraz reguluje możliwość wyrażania i odwoływania zgód otrzymywanych drogą mailową, a także opisuje sankcje za naruszenie tych zasad;

  • ustawa Prawo Telekomunikacyjne (art. 172) – mówi o wykorzystywaniu automatycznych systemów wywołujących bez zgody abonenta (artykuł ten odwołuje się również do przesyłania niezamówionej informacji handlowej).

Przed rozpoczęciem działań e-mail marketingowych należy zapoznać się również z ustawą o Ochronie Konkurencji i Konsumentów. Zostały tam kompleksowo opisane przepisy regulujące zasady reklamy dla poszczególnych grup produktów (wraz z odniesieniami do kodeksu cywilnego).

Czym może skutkować naruszenie przepisów prawnych dot. e-mail marketingu?

Naruszenie przepisów wyżej wymienionych ustaw może skutkować kontaktem ze strony GIODO (Generalny Inspektor Danych Osobowych), UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) oraz UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej). Konsekwencje mogą być spore, ponieważ w zależności od liczby poszkodowanych osób i wykonanych akcji istnieje duże prawdopodobieństwo wszczęcia postępowania sądowego oraz konieczności zapłaty odszkodowania.

Jak marketingowo podejść do mailingu?

Do przygotowanej wiadomości mailowej warto dodać m.in.:

Krótki tytuł wiadomości

Przykładowo – „Chcesz sprzedać auto? Zrób to z nam!”. Tytuł wiadomości powinien zawierać maksymalnie 5-7 słów. Pozwoli to wyróżnić Twoją wiadomość w skrzynce pocztowej. Testuj różne warianty (nawet te na dwa lub trzy słowa) i wybieraj rozwiązania gwarantujące najwyższy współczynnik konwersji.

Tytuł dopasowany do treści maila

Nie obiecuj zbyt wiele. Spraw, żeby czytelnik nie rozczarował się, wchodząc w treść maila. Takie praktyki są traktowane przez internautów jako oszustwo, zwiększając jedynie współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate).

Krótką, merytoryczną treść wysokiej jakości

Zainteresuj swoją ofertą w kilka sekund. Wykorzystuj pogrubienia, wypunktowania i nagłówki. Przestań nudzić – klienci lubią prostotę i zwięzłość. Elaboraty są na blogach.

Call to Action

Czyli wezwanie do działania. Wykorzystując odpowiednie formy marketingu, skłonisz klienta do podjęcia odpowiedniej decyzji. Zwroty, które warto wykorzystać to m.in.:

  • „Wejdź tutaj”;

  • „Sprawdź teraz”;

  • „Odkryj”.

Zachęcamy dodawać graficzne przyciski zamiast standardowego tekstu CTA. To po prostu lepiej wpływa na odbiorców.

Elementy personalizacji

Staraj się indywidualizować każdego odbiorcę. Czasy, kiedy hurtem wysyłało się mailing do kilku tysięcy potencjalnych kontrahentów, bezpowrotnie minęły. Jeśli nie spersonalizujesz wiadomości, prawdopodobnie nie otrzymasz odpowiedzi (ponieważ nie wzbudzisz zainteresowania odbiorcy).

Zapamiętaj!

Zwracaj się bezpośrednio do potencjalnego klienta (na „Ty”), używając co jakiś czas jego imienia.

Tradycyjne wysyłanie maili vs narzędzia do mailingu – co wybrać?

Czy warto skorzystać z narzędzi do mailingu? Odpowiedź na to pytanie jest raczej oczywista. Świat się rozwija, więc dlaczego mielibyśmy tworzyć maile od „A” do „Z”, wysyłając je w mało przystępnej formie pod kątem doświadczeń użytkowników (UX – ang. User Experience)?

Narzędzia mailingowe typu Freshmail pozwalają w bardzo prosty sposób zautomatyzować wiele procesów, oferując m.in.:

  • gotowe szablony na maile,

  • segmentowanie baz danych (w oparciu o płeć, lojalność, zainteresowania oraz lokalizację),

  • testy antyspamowe (dzięki temu poczta odbiorcy nie wrzuci Twojej wiadomości do folderu „SPAM”,

  • testy A/B (w celu badania efektywności poszczególnych kampanii),

  • integrację kampanii e-mail z wysyłkami SMS (jako dodatkowy element strategii mailingowej),

  • automatyczną personalizację wiadomości (pozwalającą zaoszczędzić sporo czasu),

  • dynamiczne treści (z video, grafikami oraz interaktywnymi CTA – Call to Action).

Jak stworzyć dobry e-mail marketing? – podsumowanie

Nie bazuje tylko na trzymaniu się podstawowych zasad marketingowych oraz tych, które obejmują doświadczenia użytkowników. Pamiętaj również o szeregu zakazów związanych z RODO, których należy przestrzegać, aby internauci nie potraktowali nas jako spamerów, a instytucje typu UOKiK nie zainteresowały się naszym przedsiębiorstwem. Niezwykle ważna jest personalizacja wiadomości oraz stworzenie wysokiej jakości kampanii mailingowej odpowiadającej na faktyczne potrzeby klientów, z zastosowaniem niezbędnych elementów CTA.